Thèse disponible à la vente, publiée aux
Éditions Loris Talmart.
DE LUZE ( HUBERT ), Ethnométhodologie, morale et grammaires
génératives des moeurs. Paris.
Loris Talmart. 1996 |
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ci dessous, la fiche signalétique de la thèse |
notice
n°18/39
Auteur
:
DE
LUZE (HUBERT)
Titre
(fr.) :
ETHNOMETHODOLOGIE
MORALE ET GRAMMAIRES GENERATIVES DES
MOEURS.
ENQUETE THEORIQUE SUIVIE D'UNE ETUDE FACTUELLE DE
QUELQUES
PRINCIPES ETHIQUES DANS UN CHAMP RELATIONNEL
ANISOTROPE.
Titre
(ang.) :
ETHNOMETHODOLOGY
ETHICS AND MORALS GENERATIVE GRAMMARS
THEORICAL
ENQUIRY FOLLOWED BY A FACTURAL SURVEY OF FEW
PRINCIPLES
IN A ANISOTROPIC RELATION FIELD
Directeur
:
LECERF
(YVES)
Discipline
:
ETHNOLOGIE
: GENERALITES, METHODOLOGIE
Mots-clés
:
/ETHNOMETHODOLOGIE/MORALE/ETHIQUE/GRAMMAIRE
GENERATIVE/MOEURS/
HOMOSEXUALITE
/FRANCE.
PARIS/ONDULATOIRE
Année
:
1995
Université
:
PARIS
7
Reproduction
:
THESE
MICROFICHEE
N°
identification
:
95PA070077
Résumé
(fr.)
:
PROBLEMATIQUE
DE LA THESE : QUELS RAPPORTS L'ETHNOMETHODOLOGIE
ENTRETIENT-ELLE
AVEC LA MORALE? RECOMMANDE-T-ELLE UNE MORALE
PARTICULIERE?
ENVISAGE-T-ELLE D'EN ELABORER UNE? PEUT-ELLE
S'INTERESSER
A LA CONSTITUTION D'UNE SCIENCE DES MOEURS? LA THESE
COMPREND
CINQ PARTIES : 1- COMMENT H. DE LUZE VOIT
L'ETHNOMETHODOLOGIE,
DISCIPLINE RECENTE, ISSUE DE LA SOCIOLOGIE
AMERICAINE,
INTRODUITE A PARIS VII PAR YVES LECERF. LES CINQ POINTS
DE
CETTE THEORIE QUI L'ONT PARTICULIEREMENT SEDUIT. 2- COMMENT H.
DE
LUZE VOIT LA SCIENCE DE L'HOMME, ET POURQUOI IL CHOISIT DE SE
SITUER
DANS LA MOUVANCE PARISEPTISTE DE L'ETHNOLOGIE PROFESSEE
PAR
ROBERT JAULIN. 3- PREMIER TERRAIN D'ENQUETE : L'ETHNIE DES
MORALISTES
POUR TENTER DE DECOUVRIR UNE DEFINITION DE LA MORALE.
APRES
AVOIR ECARTE, COMME ETANT POUR LUI PEU SATISFAISANTE, LES
THEORIES
QUI SOUTIENNENT QUE NOUS POSSEDONS DES SENTIMEN TS
MORAUX
SPONTANES, UNE CONSCIENCE MORALE CLAIRVOYANTE, QU'IL
EXISTE
UNE MORALE NATURELLE, APRES AVOIR EXAMINE UN CERTAIN
NOMBRE
DE MORALES RELIGIEUSES, CIVILES, PHILOSOPHIQUES, H. DE LUZE
AVOUE
AVOIR ETE TENTE PAR L'IDEE DE LEVY BRUHL DE SUBSTITUER A LA
RECHERCHE
THEORIQUE DE LA MORALE UNE SCIENCE DES MOEURS. MAIS
CETTE
IDEE N'A JAMAIS EU DE SUITE, ET L'ANALYSE
ETHNOMETHODOLOGIQUE
MONTRE QUE SA VOCATION UNIVERSALISTE
CONTENAIT
EN GERME SON ECHEC. H. DE LUZE PROPOSE DE REPRENDRE
L'IDEE
DE LEVY BRUHL SUR UNE BASE PLUS MODESTE, DANS UNE OPTIQUE
LOCALISTE,
ET SUGGERE DE CONSTITUER DES GRAMMAIRES GENERATIVES
DES
MOEURS. 4- A TITRE D'ESSAI, H. DE LUZE A REALISE DANS LE
QUATRIEME
ARRONDISSEMENT DE PARIS, UNE ENQUETE
ETHNOMETHODOLOGIQUE,
BASEE SUR DES RECITS DE CONVERSATIONS,
DANS
LA TRIBU DES HOMOSEXUELS AYANT ANNEXE CE SECTEUR. CETTE
ETUDE
FAIT APPARAITRE QUE LA PRATIQUE MORALE DE SES MEMBRES EST
ONDULATOIRE
ET, SEMBLE-T-IL, FONCTION DE L'INTENSITE DU DESIR
SEXUEL,
LE PLAISIR ETANT CONSIDERE PURIFICATEUR. 5- LA
SANCTIFICATION
DU DESIR ET DU PLAISIR POURRAIT OUVRIR TOUTES
GRANDES
LES PORTES D'UNE LIBERTE N'OBTENANT SATISFACTION QU'AU
DETRIMENT
D'AUTRUI. L'ETHNOMETHODOLOGIE PARISEPTISTE APPORTE UNE
SOLUTION
A CE PROBLEME. L'ANALYSE DE SES PRINCIPAUX AXIOMES
MONTRE
QU'ILS RECELENT LE NOYAU DUR DE MORALE INDISPENSABLE AUX
INTERACTIONS
SOCIALE S. L'ETHNOMETHODOLOGIE N'A PAS BESOIN DE
FONDER
UNE MORALE. POUR H. DE LUZE C'EST UNE HYPER MORALE ET, EN
QUELQUE
SORTE, LA MORALE DES MORALES. ETRE ETHNOMETHODOLOGUE
C'EST
ETRE MORALISTE.
Résumé
(ang.)
:
PROBLEMATIC
ASPECT OF THE THESIS : WHAT KIND OF RELATIONSHIP HAS
ETHNOMETHODOLOGY
GOT WITH ETHICS? DOES ETHNOMETHODOLOGY
RECOMMEND
ANY PARTICULAR MORAL? COULD ETHNOMETHODOLOGY
POSSIBLY
ELABORATE ONE KIND OF MORAL? COULD ETHNOMETHODOLOGY
BE
CONCERNED WITH BUILDING A MORALS SCIENCE UP? THE THESIS IS
COMPOSED
OF FIVE PARTS : 1- HOW DOES H. DE LUZE CONSIDER
ETHNOMETHODOLOGY,
WHICH IS A RECENT SCIENCE BASED ON AMERICAN
SOCIOLOGY
AND WHICH HAS BEEN INTRODUCED IN THE FRENCH
UNIVERSITY
OF PARIS VII BY YVES LECERF. WHAT ARE THE FIVE ASPECTS
H.
DE LUZE HAS FOUND PARTICULARLY ATTRACTIVE. 2- HOW DOES H. DE
LUZE
CONSIDER ANTHROPOLOGY AND WHY HE HAS CHOSEN TO GET INTO
THE
PARIS VII MAIN STREAM OF ETHNOLOGY AS IT IS TAUGHT BY ROBERT
JAULIN.
3- FIRST ENQUIRY FIELD : THE ETHNIC GROUP OF MORALISTS SO
AS
TO ELABORATE A DEFINITION OF ETHICS. ATER HAVING DISCORDED, SO
FAR
AS IT WAS UNSATISFACTORY FOR HIM, THE THEORIES THAT STATE
WE
HAVE SPONTANEOUSLY MORAL FEELINGS, A CLEAR SIGHTED MORAL
CONSCIENTIOUSNESS
AND THAT MORALITY HAS A NATURAL MODE OF
EXISTENCE,
AFTER EXAMINING A SET OF RELIGIONS CIVIL AND
PHILOSOPHICAL
VALUES, H.DE LUZE ACKNOWLEDGES HE HAS BEEN
TEMPTED
BY LEVY BRUHL'S THEORY WHICH LEAD TO REPLACE THEORETICAL
RESEARCH
IN ETHICS BY A MORALS SCIENCE. BUT THIS IDEA HAS NEVER
LIVED
UP. THE ETHNOMETHODOLOGY ANALYSIS SHOWS THAT IN ITS
UNIVERSALITIC
VOCATION CAN BE FOUND THE BUDS OF ITS FAILURE. H. DE
LUZE
PROPOSES TO ADOPT LEVY BRUHL'S PERSPECTS IN A SLIGHTLY MORE
MODEST
LEVEL : IN A LOCALIST PROSPECT, AND SUGGEST TO SET UP
MORALS
GENERATIVE GRAMMARS. 4- AS A TEST SAMPLE, H. DE LUZE HAS
CARRIED-OUT
AN ETHNOMETHODOLOGYCAL ENQUIRY, BASED ON THE
REPORTS
OF CONVERSATIONS, IN THE HOMOSEXUAL TRIBE WHICH HAS
SETTLED
DOWN IN PARIS 4TH AREA. FROM THIS STUDY COULD BE STATED
THAT
THE MORALS OF THE MEMBERS IS CONSTANTLY WAWERING
ACCORDING
TO THE INTENSITY OF THEI R SEXUAL DESIRE, SEXUAL
PLEASURE
BEING CONSIDERED AS HAVING A CATHARTIC VALUE. 5- THE
ACCESS
OF DESIRE AND PLEASURE TO HOLINESS MIGHT OPEN WIDE THE
DOORS
TO A FREEDOM WHICH COULD NOT BE OBTAINED THAN NEGATIVELY
FOR
OTHERS. THE ETHNOMETHODOLOGY IN PARIS VII OFFERS A SOLUTION
TO
THIS PROBLEM. THE ANALYSIS OF THE MAIN AXIOMS SHOWS THEY
REVEAK
THE HARD CORE OF AN INDISPENSABLE MORAL ASPECT IN SOCIAL
INTERACTIVE
ACTIVITIES. ETHENOMETHODOLOGY DOES NOT NEED TO SET
THE
BASES OF NEW ETHICS. FOR H. DE LUZE ETHNOMETHODOLOGY
FONCTIONS
AS A HYPER MORAL, AS THE MORAL OF ETHICS. INDEED, TO BE
ETHNOMOTHODOLOGIST
IS TO BE A MORALIST.